Optimera din identitet och varumärke

Att synas på nätet blir allt viktigare och efter förra veckans tv-dokumentär “Du är Googlad” har allt fler blivit medvetna om betydelsen av sin digitala identitet, vilket är det resultat och de spår du lämnar efter dig på nätet som presenteras i sökresultatet när man gör en sökning på ditt namn och varumärke. Jag tar tillfället i akt och presenterar en kompis vid namn Jonathan Björkskog som jobbar med sökmotoroptimering och att synas på nätet. Nu är det inte bara personliga identiteter som är viktigt att uppvisa “rätt” resultat i serpen. För tex e-butiker som säljer bartillbehör eller pilot solglasögon är det viktigt att ligga högt uppe på resultatsidan i sökmotorerna för att få till några affärer. Det finns ingen genväg eller blackhatmetod som långsiktigt håller för sida som tex http://www.kattlucka.net/.

Som vi pratade om i början att din digitala identitet är viktig så är det av många orsaker. Allt fler gör googlingar för lära sig mer om personer. Det blir allt vanligare att en jobbintervju också leder till att den potentielle arbetsgivare kollar upp dig i sökresultatet för att lära känna dig bättre och se vilken sida du visar utåt. Hänger du på dejtingsajter så är det högst sannolikhet att ni gör sökningar på varandra innan det blir en träff i det verkliga livet. Vilken sida vill du visa av dig själv?

This entry was posted in Marknadsföring and tagged , , , , . Bookmark the permalink.