Hur marknadsför sig en E-handel bäst? Allt beror på vilka produkter som säljs och till vilka kunder man vänder sig. Men oavsett produkt finns det en väg att gå för att skapa effektiv och mycket billig marknadsföring. Det handlar om att använda förpackningarna som en marknadsföringskanal – något som fortfarande många E-butiker inte tänker på.
Som E-handlare är det alltid viktigt att arbeta med marknadsföring och utvärdera vilka vägar som ger bäst resultat. Det kan exempelvis handla om att annonsera på Google (Adwords), att investera i SEO (sökmotoroptimering) eller att bygga ett starkt varumärke genom att synas i social media. Flera undersökningar visar att det är mycket viktigt att ha ett starkt varumärke. Ett varumärke som personer känner ingen och därmed lättare återkommer till när nya inköpa ska ske.
Syns du – Så finns du
En enkel väg för E-handlare att stärka sitt varumärke är att marknadsföra sig på de förpackningar som skickas till kunden. Detta oavsett om det är en nystartad E-handel eller ett företag som är mycket etablerat inom sin bransch. Men kanske är det just extra viktigt för de som inte är speciellt kända.
Många kunder googlar efter de produkter de vill ha, besöker E-butiken och köper varan men vet knappt vilken butik de handlat ifrån. Om de sedan hämtar ett paket på sitt postombud som inte på något sätt visar varifrån det är skickat är risken mycket stor att det inte blir en återvändande kund. Skulle personen vilja ha samma produkt igen måste fakturan sökas upp eller informationen på annat sätt hittas var den köptes in.
Därför kan det vara strategiskt smart för att bygga upp en växande och lojal kundkrets genom att trycka sitt varumärke och reklam på förpackning och förpackningsmaterial. Se till att tex era kartonger har varumärket tryckt samt att bandningsverktyg med plastband är laddat med ert budskap på plastrullarna.
Kostnaden för tryck på plastband eller på förpackningarna är minimal i jämförelse mot den marknadsföring som det ger. Men trots det är det många E-butiker som glömmer bort att sätta tryck på förpackningarna eller den plast som används för att skapa säkrare hantering av produkterna när de skickas.