Syns man inte finns man inte! En mer populär maxim inom handeln är svår att hitta. Det är också en maxim som är helt och hållet sann. Om man inte når ut till potentiella kunder kan man ju heller inte skapa någon försäljning! Inom handeln är påhittigheten när det gäller att hitta nya sätt att hitta nya kunder minst sagt fantastisk och det finns mängder av exempel på helt unika och mycket framgångsrika marknadsföringssatsningar. Man behöver dock inte sätta av en stor budget för någon spektakulär form av marknadsföring. Det kan räcka gott med en enda gatupratare. Jo, det är sant. Krona för krona är en gatupratare förmodligen det smartaste annonseringsalternativet.
Vad är en gatupratare?
Innan vi ger oss på att berätta om hur man kan använda en gatupratare för att attrahera fler kunder, kan det självklart vara klokt att säga några ord om vad en gatupratare egentligen är för något. Det är inte en person som ropar ut slogans på gatan, utan helt enkelt ett skyltställ! Gatupratare finns i många olika former och designer men vad de alla har gemensamt är att de helt sonika består av en vertikal yta avsedd för en tryckt affisch eller bara ett större ark papper med ett budskap.
Smarta sätt att använda gatupratare
En gatupratare ger störst effekt om den är placerad på en plats där många människor ser den. Det kan betyda att den med fördel placeras just utanför affären, restaurangen, eller vad nu näringsstället handlar om, men det kan också vara så att gatuprataren bör placeras någon annanstans. Man ska alltid vara noga med att följa kommunens föreskrifter och även respektera andra näringsidkare, men man kan med fördel experimentera med olika placeringar för att försöka nå en sådan god effekt som möjligt.
Placeringen är dock inte allt. Erbjudandet är minst lika viktigt. För att en förbipasserande över huvud taget ska fästa blicken vid gatuprataren och inspektera dess budskap mer i detalj krävs ofta något extra. På en vanlig gågata i vilken svensk stad som helst finns mängder av gatupratare. De flesta är intetsägande, vilket gör att de över huvud taget inte uppmärksammas. Det är en klar fördel om en gatupratare är försedd med en affisch eller kanske till och med ett skrivet budskap som verkligen står ut från mängden. För att verkligen sticka ut och fånga uppmärksamhet från förbipasserande så kan man med fördel använda bilder och figurer som t ex emojis för större effekt. Det är fritt fram att experimentera med former och färger för att nå önskad effekt.